Visjon

Settingen preges av kontrasten mellom normalitet og det demoniske. Lavmælt spill der redde og isolerte pasienter leser avisen, spiller sjakk, drikker litt kaffe, ber om mer smør på skiven. Samtidig sitter en demon og slikker et besatt menneske på armen. I sofaen er en demon voldelig mot en annen demon. En tredje demon har tatt kontroll over sitt besatte menneske og prøver å få deltakerne i gruppeterapien til å hate seg selv. Ingen kommenterer på at det henger kjettinger med blodige kroker fra taket.

Laiven er hverken koselig, skrekkbetont eller hysterisk. Mer å ligge i et hjørne bak sengen og gråte, trøstet av en demon som sier at hen alltid vil være der for deg. Vi kaller den et relasjonsdrama med overnaturlige og uhyggelige elementer.

Historien er flytende. Alt har blitt blandet sammen i de traumatiserte sinnene til pasientene. Dette skaper en frihet for spillerne til å kunne improvisere minner og hendelser, hvor detaljer og sannheter er subjektive og midlertidige. Bakgrunnshistorier trenger ikke passe sammen, ting kan omdefineres, forandres, legges til eller trekkes fra. Spillerne skaper sammen noen få høyst personlige og emosjonelle bånd, hvor minner og årsakssammenheng improviseres fram ved behov.

Nøkkelord

Intimt

Intime duoer med tett spill. Pasient og demon-spillere er knyttet sammen. Man skaper spill for hverandre.

Fysisk

Nærhet mellom pasient og demon, personalets håndtering av pasienter, berøring.

Kunstnerisk

Spillerne, framfor alt demon-spillerne, er inkludert i det visuelle arbeidet og er med på å forme deler av spillstedets estetikk.

Emosjonelt

Et bånd formet av en handling eller følelser blir igjen når orden og detaljer har gått i glemmeboken og blitt borte.

Improvisert

Samskapende, kreativt spill hvor spontanitet går foran sammenheng eller logikk.

Lengsel

Avstand, emosjonell isolasjon fra andre mennesker, spontan lengsel, ukjente følelser.

Pasientene er besatt av demoner. Vi søker ikke etter en realistisk skildring av mentale lidelser. Vi vil unngå følelsen av at man må gjøre troverdig framstilling av noe så vanskelig, eller at det framstår som at laiven «leker med alvorlige saker». Deltakerne skal ikke måtte gjøre masse research.

Spillet for pasientrollene innebærer fysisk nærhet med sin demon i en form for avhengighet, som en kontrollerende elsker eller venn. Samtidig isolerer demonen mennesket sitt fra de andre pasientene som man faktisk trenger for å bli fri. Kan det bli mørkere enn det? Pasientroller kan interagere direkte med andre pasienter, personalet og sin demon, men ikke øvrige demon.

Ved å spille demon har du stor frihet til å skape spill, spesielt med din pasient men også mot de andre demonrollene. Demonrollene kan besette sitt menneske og sammen med andre demoner skape hallusinasjoner og drømmescener. Demonspillerne har en viktig rolle i å bidra til den absurde og demoniske estetikken. Demonroller kan interagere med sitt menneske og andre demoner, men ikke med personalroller.

Personalrollene er delvis instruerte og spillerne melder seg på enkeltvis. Rollene beveger seg fritt på laiven, men har begrenset interaksjon med demonene og det overnaturlige. De representerer det normale og stabile. Rollene knytter personlige relasjoner med pasientene, og sørger for ro, orden og rutiner på avdelingen. Personalet kan interagere direkte med pasientene og andre i personalet, men ikke med demonene.